فیلم| از انفجار مهیب بیروت تا عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی

2:00 - 30 اسفند 1399
کد خبر: ۷۰۶۲۷۲
منطقه غرب آسیا طی یک سال اخیر تحولاتی را پشت سر گذاشت که ابعادی جهانی به همراه داشت.

طی یک سال اخیر غرب آسیا تحولات بسیاری را پشت سر گذاشت که برخی از آنها به عمیق‌تر شدن بحران‌ها در این منطقه منجر شدند.

برخی از مهم‌ترین تحولات و رویداد‌هایی که طی یک سال گذشته در غرب آسیا به وقوع پیوستند، به شرح زیر هستند:

تصمیم نتانیاهو برای الحاق کرانه باختری

«بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی که از حمایت کامل «دونالد ترامپ»، رییس جمهور سابق آمریکا برخوردار بود، تصمیم خود را برای الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی اعلام کرد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی، طرح الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی را بخشی از وعده‌های انتخاباتی خود قرار داده و ماه جولای (تیر) را نیز موعد اجرای آن تعیین کرد.

همزمان با اعلام این تصمیم از سوی نتانیاهو، نه تنها گروه‌های مختلف فلسطینی بلکه جامعه بین المللی و حتی برخی از کشورهای غربی درباره پیامد‌های این اقدام به رژیم صهیونیستی هشدار دادند.

با افزایش انتقاد‌ها علیه رژیم صهیونیستی بر سر اعلام این تصمیم، نتانیاهو از اعلام این تصمیم خودداری کرد؛ گزارش‌هایی نیز مبنی بر اختلاف میان رژیم صهیونیستی و آمریکا بر سر این موضوع منتشر شد.

انفجار مرگبار در بیروت

اواسط مرداد ماه، انفجار مهیبی شهر بیروت، پایتخت لبنان را لرزاند.

این انفجار به کشته شدن دستکم ۲۰۰ نفر و مجروح شدن بیش از ۶ هزار نفر منجر شد.

 

[video src='https://www.mizan.news/wp-content/uploads/2022/01/3000029_433.mp4']

 

در پی این انفجار مرگبار که پیامد‌های آن همچنان گریبانگیر لبنان است، دولت این کشور به نخست وزیری «حسان دیاب»، استعفا داد.

 

var player = videojs('player_997342_2999447',{poster:'',width:400,height:300}); player.one('play', (function(){ $.post('/fa/ajax/news/video/2999447',{},function (data) {}); }));

 

آغاز روند عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشور‌های عربی

آمریکا، رژیم صهیونیستی و امارات با انتشار بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که «تل آویو» و ابوظبی دبرای عادی سازی روابط با یکدیگر به توافق رسیده‎اند.

در پی این اقدام امارات، کشور‌های بحرین، سودان و مراکش نیز توافق عادی سازی روابط را با رژیم صهیونیستی امضا کردند.

این اقدام واکنش‌هایی را در منطقه به ویژه از سوی گروه‌های فلسطینی به همراه داشت؛ در بحرین و امارات و سودان نیز اعتراضاتی علیه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی برپا شد.

درگذشت امیر کویت

«شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح»، امیر ۹۱ ساله کویت،  ۸ مهر، درگذشت.

دیوان پادشاهی کویت در پی درگذشت امیر این کشور، ۴۰ روز عزای عمومی اعلام کرد.

پیشتر و در اواخر تیرماه، رسانه رسمی کویت گزارش داد که امیر این کشور، برای انجام برخی معاینات پزشکی در بیمارستانی در آمریکا بستری شده است.

«شیخ نواف الاحمد الصباح» ۸۳ ساله، قدرت را پس از مرگ برادر ۹۱ ساله اش در دست گرفت.

همه پرسی قانون اساسی در الجزایر

همه پرسی اصلاح قانون اساسی الجزایر ۱۱ آبان ماه انجام شد؛ این همه پرسی همزمان با شصت و ششمین سالروز استقلال این کشور از استعمار فرانسه و در پی برکناری دولت «عبدالعزیز بوتفلیقه» به شمار می‌رود.

رفع محاصره و از سرگیری روابط عربستان و قطر

برای نخستین بار مقام‎های عربستان سعودی و امارات اعلام کردند در حال رایزنی برای حل بحران ایجاد شده هستند.

 

var player = videojs('player_693464_2999456',{poster:'',width:400,height:300}); player.one('play', (function(){ $.post('/fa/ajax/news/video/2999456',{},function (data) {}); }));

 

عربستان و قطر درباره احیای روابط دیپلماتیک و بازگشایی مرز‌ها به توافق رسیدند و بر این اساس، عربستان، امارات، بحرین و مصر مرز‌های خود را به روی قطر بازگشایی کردند؛ این توافق در آستانه نشست شورای همکاری خلیج فارس صورت گرفت.

تشدید بحران در یمن

بحران یمن در سالی که گذشت با فراز و نشیب های بسیاری همراه بود؛ از درگیری میان نیروهای تحت حمایت عربستان و امارات گرفته تا ادعاهای سازمان ملل و عربستان سعودی برای ایجاد آتش بس.

 

var player = videojs('player_373560_2999470',{poster:'',width:400,height:300}); player.one('play', (function(){ $.post('/fa/ajax/news/video/2999470',{},function (data) {}); }));

 

در همین حال دولت سابق آمریکا در روز‌های پایانی خود انصارالله یمن را در فهرست تروریسم خود قرار داد؛ اقدامی که دولت جدید این کشور آن را لغو و مدعی تلاش برای پایان دادن به جنگ یمن شد.

فروپاشی کابینه ائتلافی رژیم صهیونیستی

از دیگر تحولات منطقه در سالی که گذشت، می توان به تشدید اختلاف ها میان «بنیامین نتانیاهو» و «بنی گانتز»، نخست وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اشاره کرد؛ با تشدید تنش ها، کابینه ائتلافی نتانیاهو و گانتز فروپاشید، کنست رژیم صهیونیستی منحل شد و در نهایت تصمیم بر برگزاری چهارمین انتخابات در اراضی اشغالی طی کمتر از دو سال شد.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *